BisnesAkatemian arkea BaxUpissa

03.02.2021

Aloittavan osuuskunnan kehityskaari BisnesAkatemiassa

BisnesAkatemiassa aloitti syksyllä 2020 uusi osuuskuntatiimi Baxup. Osuuskunnan tarkoitus on kehittää omaa liiketoimintaa luomalla omia tuotteita ja palveluita sekä tekemällä erilaisia asiakasprojekteja. Kyseessä on 15 opiskelijan tiimi, joka on syksyn 2020 aikana perustanut oman yrityksen ja lähtenyt rakentamaan sen päivittäistä toimintaa.

kirjoittajat: Jeremia Kimari, opiskelija ja Maria Välivirta Havia, lehtori-valmentaja

Pintakosketus

Ennen BisnesAkatemian alkua meillä opiskelijoilla oli vaihtelevia käsityksiä siitä mitä osuuskuntatyö ja oppiminen tiimiympäristössä oikein tarkoittavat. Keväällä saimme ensimmäisen kosketuksen BisnesAkatemiaan Jäänmurtaja-päivän kautta, jonka aikana tutustuimme toimintaan. Viikottainen aktiivinen toiminta tulisi pitämään sisällään mm. treenejä, lukupiirejä, pitchauksia, innovaatioita, projekteja, lisää pitchauksia, välillä satunnaista ’häröilyä’ ja pitkiä päiviä.

Syksyn orientaatioviikolla muodostui jo parempi ymmärrys siitä mitä BisnesAkatemia ja osuuskuntatoiminta tulevat olemaan seuraavan muutaman vuoden ajan. Lyhyesti kiteytettynä: osuuskunnasta on syntynyt kuva optimaalisesta työpaikasta, jonka hyväksi teemme paljon työtä, päätetään asioista yhdessä, ollemme vastuussa omista päätöksistä ja tekemisestä – ilman jatkuvaa valvontaa.

Käytäntöön siirtyminen ja ensimmäinen projekti

Orientaatioviikon jälkeen tilanne alkoi konkretisoitua, kun yritystoimintamme oikeasti alkoi. Kysymyksiä oli useita. Miten osuuskunnan siirto tapahtuu? Mistä saamme projekteja? Kuka uskaltaa kontaktoida asiakkaita? Miten yritystä markkinoidaan? Kuinka teemme nettisivut?

Vaikka tekeminen on hauskaa, tarvitaan paljon oppia ja raakaa työtä. Kysymyksiä oli siis paljon ja suoria vastauksia vähän: nämä kaikki tulisi selvittää ja tehdä itse. Ajatus oli aluksi pelottava mutta käytäntö osoitti sen erittäin toimivaksi oppimiskeinoksi. Tilanteessa ei auttanut muu, kun tarttua puhelimeen, laittaa näppäimistö sauhuamaan ja sähköpostit laulamaan.

Työ tuotti nopeasti tulosta ja tiimi sai ensimmäisen maksullisen toimeksiantonsa melko nopeasti. Tämän seurauksena uuden tuotteen promootiotapahtumassa jaettiin 10 000 juomatölkkiä ammattikorkeakoulun eri kampuksien opiskelijoille. Itse toteutus oli suhteellisen helppoa, mutta työn jäljet näkyivät: pitkiä päiviä pitkällä viikolla, paljon väsymystä ja jonkin verran stressiä.

Tiimin kasvukipuja

Ensimmäisen projektin pitkät päivät verottivat jaksamista. Tämän lisäksi toinen projekti ei oikein ottanut tuulta purjeisiin, ja tämä vaikutti osuuskunnan mielialoihin. Pinnan alla olevat jännitteet alkoivat eskaloitua konflikteiksi ja osuuskunnassa oli kireä ilmapiiri.  Vaikka yhdessä oli työskennelty jo muutama kuukausi, emme tiiminä olleet ehtineet vielä oikeasti tutustumaan toisiimme. Lisäksi erilaiset työskentely- ja kommunikointitavat aiheuttivat epäselvyyksiä ja suoranaisia luottamusongelmia.

Mikäli kommunikointi ei toimi ja tavoitteet ovat kaikilla erilaiset, on usein lopputuloksena epävarmuutta ja eripuraa.  Kävimmekin tiiminä useita keskusteluja osuuskuntaa hiertäneistä asioista, ja sitten tiimin HR:n ja ja valmentajan kanssa. Tilannetta tasoitti osaltaan myös levollinen syysloma ja akkujen lataus. Lisäksi muutaman yhteisen hauskan ja rennon vapaaillan seurauksena pakka alkoi rakentua ja ilmapiiri lähti oikeaan suuntaan. Lisäksi tiimi määritteli ja selkeytti paremmin henkilökohtaiset, tiimikohtaiset ja osuuskunnan yhteiset tavoitteet. Tämä suuntasi tekemistä oikeisiin asioihin ja pian muutaman viikon takaiset eripurat alkoivat tuntua jopa hieman naurettavilta.

Erimielisyys ja konfliktit ovat kuitenkin erittäin keskeinen osa tiimin kasvua, eikä niitä tule lakaista maton alle. Vinkkimme on, että keskustelun pitäminen avoimena ja rakentavana sekä onnistuneen ryhmäytymisen vaikutuksia ei koskaan voi painottaa liikaa.

Tilannekatsaus

Onnistuneiden projektien jälkeen koitti joululoma. Syksyn projektisalkusta löytyi mm. promootio- ja tuotejakoja kahdelle eri asiakkaille, kyselytutkimusta ja markkinointiprojekteihin liittyviä asioita. Toimintatapamme ovat myös kehittyneet puolessa vuodessa paljon. Emme jää enää aamuisin rupattelemaan turhia vaan tartumme välittömästi työhön. Pienemmät tehotiimit työskentelevät kohti osuuskunnan yhteisesti määriteltyjä tavoitteita. Erimielisyyksiä toki vielä löytyy, mutta asioista keskustellaan nyt rakentavammin. Mikäli kaikki olisivat aina samaa mieltä, ei sekään ole hyvä asia.

Kontaktoimme edelleen viikoittain uusia yrityksiä, ja pahin mitä siitä voimme saada, on kieltävä vastaus – sitten siirrymme seuraavaan asiakkaaseen.  Olemme kehittäneet oman osuuskunnan markkinointia, ja omat nettisivut, markkinointimateriaalit sekä some-kanavat ovat nyt kunnossa.  B2B-markkinointi ja myynti ovat edelleen tietyllä tapaa kysymysmerkkejä, mutta markkinoinnin osalta sometiimi on saanut tuotettua loistavaa sisältöä projekteista sekä osuuskunnan arkipäivästä, joilla viestimme osuuskuntamme toimintaa ja rakennamme brändimielikuvaa. Myyntitiimi on kontaktoinut jatkuvasti potentiaalisia asiakkaita.

Lukuisat treenit eli opiskelijoiden järjestämät toiminnalliset oppitunnit eri aiheista kuten digimarkkinointi, palvelumuotoilu, myynti, kylmäsoitto, innovointi, neuvottelu ja pitchaus ovat rakentaneet tietämystä talouden sekä yritystoiminnan eri näkökulmista. Tätä teorian kautta tulevaa osaamista voimme siirtää suoraan käytännön asiakas- ja projektityöhön.

Lisää meistä: baxup.fi